Zoeken
Nieuwsbrief

De beste aanbiedingen en leukste vakantietips gratis in uw mailbox? Schrijf u nu in!

Fietsen in Toscane van Montespertoli naar San Gimignano (deel 2)

Dit keer weer een fietstip voor je vakantie in Toscane! We hadden al een blog geschreven over een prachtige Toscaanse fietsroute naar San Gimignano, vanuit het dorpje Montespertoli. De fietsroute die we deze keer beschrijven vertrekt wederom uit Montespertoli, maar voert ditmaal langs een aantal prachtige kastelen.

Mooie routes Toscane fietsen - De kastelenroute

Montespertoli is sowieso geen verkeerde bestemming, het ligt midden in het Chiantigebied omringd door wijngaarden en olijfgaarden. Vertrekken uit Montespertoli is bovendien handig omdat je hier mountainbikes en goede ebikes kunt huren, zoals ook vermeld in het eerder genoemde blog. Parkeren is ook bijna altijd makkelijk en het dorp ligt niet ver van Florence, Pisa en Siena, dus voor velen op vakantie in Toscane goed bereikbaar (beste met de auto, hoewel er bussen vanuit Florence en Empoli gaan).

De kastelenroute verlaat het dorp over een klein weggetje met een steil stukje naar beneden, de via Ribaldaccio. Ga hier langzaam want af en toe is het asfalt niet van goede kwaliteit. Vanaf deze weg heb je prachtig uitzicht op het kasteel van Sonnino, het kasteel dat aan Montespertoli vast zit. Dit kasteel maakt wijnen en is vooral bekend vanwege de vinsanto, de ‘dessertwijn’ die zo typisch is voor Toscane.
(ook hieraan hebben we al eens een blog gewijd). De druiven worden met de hand geplukt en op de zolder op matten gelegd die torenhoog in rekken hangen. Hier drogen de druiven waarna ze in december of januari worden geperst. Het sap wordt in kleine vaatjes gedaan en daar blijft het jaren in zitten, op zolder. Het kasteel beschikt over een leuke wijnshop en je kunt er diverse tours doen.

foto credits Castello Sonnino

Eenmaal beneden aangekomen sla je rechts af, ga je de brug over en op het kruispunt ga je naar links. Blijf even over deze grotere weg rijden tot op de rotonde waar je de eerste afslag neemt en na ruim honderd meter direct weer rechts. Hier begint de weg te klimmen. Blijf deze weg volgen tot je helemaal boven bent. Je komt door een klein gehuchtje en langs boerderijen. Links zie je het kasteel van Montegufoni liggen, een kasteel met een toren die lijkt op die van palazzo Vecchio in Florence.

Noblesse, wijn en kaas

Verderop zie je rechts het kasteel van Poppiano liggen, een prachtig en groot kasteel dat sinds het is gebouwd (waarschijnlijk rond het jaar duizend) altijd in handen is gebleven van dezelfde familie, heel bijzonder uiteraard. Het kasteel wordt voor het eerst genoemd in een document uit 1199 en was toen al in het bezit van de familie Guicciardini, een nobele familie uit Florence. Deze familie bezit een groot aantal villa’s in dezelfde buurt en als je goed oplet zul je het schild (twee jachthoorns) op vele gebouwen terugvinden tijdens het fietsen.

foto credits Castello Poppiano

Het kasteel wordt bewoond door de Guicciardini familie en er wordt wijn gemaakt. Het is ook mogelijk hier wijn te proeven, op afspraak (reserveer ruim vantevoren, het is een populair adres). Echter, de wijnproeverij is niet in het kasteel maar in een gebouw eraan vast. Je kunt bij het kasteel water drinken of je bidon opvullen uit een openbare kraan.

Na het kasteel rij je over een schitterende laan met cipressen aan beide kanten, rechts kom je langs een villa van de Guicciardini familie, maar die is niet te bezichtigen. Blijf de weg links volgen en fiets door tot je op een kruispunt komt. Ga rechts en geniet van een zacht glooiende weg met prachtig uitzicht aan alle kanten. Links zie je na een tijdje nog een Guicciardini villa en rechts een klein gehucht waar je doorheen kunt rijden (het is allemaal prive terrein, dus blijf niet lang staan kletsen en maak niet teveel kabaal). Ook dit gehucht was uiteraard in bezit van dezelfde familie, elk huis heeft hun schild op de muur.

Blijf de weg volgen tot je in San Pancrazio bent. Hier ga je rechts op het kruispunt, maar mocht je iets willen eten, dan is dit een uitstekende plek. De bar aan de overkant van het kruispunt, met groot terras en vaak luidruchtige lokale Italianen, heeft bijzonder goede kaas en vleeswaren, allemaal lokaal geproduceerd en echt van uitmuntende kwaliteit. Er zit een Zwitser een paar kilometer verderop die de kaas maakt en in de verre omstreken is deze kaas geliefd. Wijn en kaas mag feitelijk niet ontbreken bij mooie routes Toscane.

Terug naar Montespertoli

Fiets naar beneden en in de verte zie je links weer een kasteel, het kasteel van Santa Maria Novella (inderdaad dezelfde naam als het centrale station van Florence), een mooie locatie voor een echte Toscaanse bruiloft. De heuvel waar je tegenaan kijkt bestaat ook uit een kasteel, maar dat is moeilijk te zien. Dit is Lucardo, een kasteel burcht waar verschillende mensen wonen. Deze dateert zeer waarschijnlijk nog uit de Etruskische periode, dit geldt in elk geval voor de funderingen.

foto credits Castello Santa Maria Novella

Onderaan de heuvel ga je links de brug over en daarna begint een klim naar boven, tussen wijngaarden en olijfboomgaarden door. Eenmaal boven kom je op een splitsing en hier sla je rechts af, terug naar Montespertoli. Dit is wederom een schitterende weg en met recht behorend tot mooie routes Toscane, met uitzicht bijna tot aan de zee (vanaf Lucardo kunnen ze met helder weer de zee zien!). Je komt langs een laatste kasteel op deze route, het kasteel van Alliano. Dit is geheel privé eigendom, maar door de poort kun je wel een glimp opvangen van een mooi onderhouden, typisch Italiaanse tuin.

Mocht je dit rondje te kort vinden (ongeveer 20 km) dan kun je in San Pancrazio rechtdoor rijden en ofwel na Santa Cristina naar rechts een onverharde weg af, ofwel doorfietsen tot aan Tavarnelle en van daar de weg naar Montespertoli nemen. Je kunt onderweg beslissen, dus dat is makkelijk!

Jouw vakantie met mooie routes Toscane

Hebben we je geinspireerd om ook lekker te gaan fietsen of wandelen in Toscane door onze blogs over mooie routes Toscane? Ben je nog op zoek naar leuke vakantieadressen in Toscane? Neem contact met ons op en we informeren je over de mogelijkheden, toscane@tritt.nl